Na co zwrócić uwagę przy wyborze biura rachunkowego? 5 kluczowych wskazówek
Prowadzenie własnej działalności wiąże się z koniecznością prowadzenia odpowiedniej księgowości. Kwestie podatkowe, fakturowanie czy rozliczanie wynagrodzeń może być sporym obciążeniem i wymaga coraz szerszej wiedzy, w związku z regularnie wchodzącymi zmianami prawnymi. By uniknąć problemów warto korzystać z usług profesjonalistów, jednak zatrudnienie księgowego może być zbyt kosztowne dla mniejszych firm. Alternatywą w takiej sytuacji jest biuro rachunkowe. Ważne jest, by wybrać takie, które będzie oferowało najlepszą jakość usług. Zapoznaj się z naszymi wskazówkami, które pomogą wybrać najlepszą ofertę.
Spis treści
Od czego zacząć poszukiwania dobrego biura rachunkowego?
Pierwszym etapem poszukiwań biura podatkowego dla swojej firmy powinno być zapoznanie się z opiniami i referencjami. Dobre oferty zawsze powiązane są z referencjami wystawianymi przez dotychczasowych klientów, którzy udostępniają dane swojej firmy, umożliwiające weryfikację wystawionych referencji. Przykładem może być oferta dostępna na stronie centrumrachunkowe.bydgoszcz.pl, w której znaleźć można bezpośrednie odwołania do opinii klientów. Warto też przejrzeć katalogi i rankingi biur rachunkowych, gdzie znaleźć można jeszcze więcej opinii, w tym również negatywne, pozwalające uniknąć nierzetelnych ofert.
Jak istotne jest wyszkolenie pracowników?
Ważnym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę podczas poszukiwań, jest kwestia wyszkolenia pracowników biura rachunkowego. Błędy w dokumentach i deklaracjach mogą prowadzić do poważnych problemów i kar finansowych, dlatego księgowi powinni znać obowiązujące prawo podatkowe i regularnie odbywać szkolenia. Dobre biuro podatkowe powinno posiadać Certyfikat VCC, który jest uznawany międzynarodowo dzięki ujednoliceniu systemu kształcenia i certyfikacji kwalifikacji zawodowych. Posiadanie takiego certyfikatu świadczy o wysokich kwalifikacjach oraz dalszym dążeniu do rozwoju i zdobywania nowej wiedzy branżowej.
Czy warto stawiać na biura z doświadczeniem?
W przypadku spraw podatkowych doświadczenie jest bardzo ważną wartością. Pracownicy z doświadczeniem wiedzą dokładnie, jak funkcjonuje system, potrafią unikać błędów oraz bardzo często mieli styczność ze złożonymi problemami księgowymi. Usprawnia to pracę i umożliwia uzyskanie profesjonalnej porady, nawet w skomplikowanych sytuacjach. Doświadczenie biura sprawdzić można zarówno poprzez czas działania na rynku, jak i referencje dotychczasowych klientów. Najbardziej wartościowe oferty mogą się pochwalić współpracą z dużymi firmami, które wymagają obsługi rachunkowej w szerokim zakresie.
Jaki zakres usług powinno oferować biuro rachunkowe?
Istotną kwestią w trakcie poszukiwań odpowiedniego biura rachunkowego, jest zakres świadczonych przez nie usług. Im większa firma potrzebuje tego typu usług, tym więcej kwestii związanych z rachunkowością będzie musiała zlecić. Warto stawiać na oferty, które prowadzą nie tylko obsługę podatkową, ale też zajmują się kwestiami kadrowo-płacowymi, doradczymi, a także w razie konieczności mogą występować jako pełnomocnik w zakresie kontroli sądowych. Pozwoli to uniknąć wielu problemów i stresów przy rozwoju firmy.
Jak powinny wyglądać relacje z biurem rachunkowym?
Bardzo ważne są odpowiednie relacje między przedsiębiorcą a biurem rachunkowym. Komunikacja powinna być bezproblemowa, a towarzyszyć jej powinno pełne zaufanie, ponieważ w grę wchodzą poufne informacje o firmie. Warto już na wstępie ustalić stopień zaangażowania biura w powierzone mu zadania i jasno określić swoje oczekiwania.