Motoryzacja

Nadsterowność vs Podsterowność: Różnice

Zarówno podsterowność, jak i nadsterowność to pojęcia związane z dynamiką pojazdu. Odnoszą się one do wrażliwości samochodu na jego sterowanie. Jeśli chcesz zrozumieć różnice między nadsterownością a podsterownością, powinieneś najpierw wiedzieć, jakie działania odnoszą się do tych pojęć.

Czym są podsterowność i nadsterowność?

Najprostszą definicją podsterowności może być to, że występuje, gdy samochód kieruje (skręca) mniej niż to, co kierowca nakazuje. Nadsterowność to skręcanie samochodem bardziej niż to, co rozkazuje kierowca. Te czynności zależą od zmian kąta skrętu i przyspieszenia bocznego.

Nadsterowność a podsterowność

To, czy pojazd będzie nadsterowny czy podsterowny, zależy głównie od tego, czy jest to pojazd z napędem na przednią czy tylną oś. Pierwsze zjawisko jest charakterystyczne dla pojazdów z napędem na tylne koła, drugie natomiast występuje w przypadku pojazdów z napędem na przednie koła.

Jednak oba typy samochodów mogą doświadczać obu tych zjawisk w odpowiednich warunkach. Zjawiska te zdarzają się na ogół wtedy, gdy samochód ma mocny silnik. Z tego powodu wiele nowszych modeli wyposażonych jest w elektroniczną kontrolę stabilności, która włącza się, gdy pojazd zaczyna się ślizgać.

Zobacz również:  Jak wybrać hulajnogę elektryczną?

Różnica między podsterownością a nadsterownością

Podsterowność

  • To oznacza brak przyczepności. Kiedy to nastąpi, samochód będzie miał niewielką reakcję na ruchy kierownicy.
  • Dzieje się tak, gdy przednie koła pojazdu zaczynają pługować prosto mimo skręcania kierownicą.
  • Samochody z napędem na przednie koła są podatne na to zjawisko, ponieważ przekazują moc silnika do kół, które kierują samochodem. Tak więc, gdy opony zaczynają płynąć, kierowca nie czuje żadnej przyczepności do kierowania pojazdem.
  • Najczęściej dzieje się to z powodu wcześniejszego przyspieszania podczas skręcania w zakręcie. Podnosisz rozkład masy, który zdejmuje kontrolę nad przednimi oponami i prowadzi do podsterowności.
    Może się to również zdarzyć w przypadku zbyt szybkiego i zbyt dalekiego skrętu kół w samochodzie.

Nadsterowność

  • Dzieje się tak, gdy przednia strona pojazdu ma większą przyczepność niż tylna. Powoduje to, że samochód obraca się podczas jazdy w zakręcie.
  • Nadsterowność jest wynikiem nagłego hamowania lub wysunięcia się tylnej części auta.
  • Samochody z tylnymi kołami są podatne na nadsterowność, ponieważ w tym przypadku tylna część auta ma moc sterowania. Tak więc, gdy tył traci przyczepność, wyprzedza przód i pojawia się nadsterowność.
  • Nadsterowność nie jest czymś, o co należy się martwić, ponieważ nie zdarza się to w codziennej jeździe. Jednak może być niebezpieczna, jeśli występuje w warunkach śniegu, błota lub deszczu.
Zobacz również:  Co powinieneś wiedzieć o car wrappingu?

Źródło: https://moto-blog.pl/nadsterownosc-i-podsterownosc-jak-twoj-samochod-moze-sie-zachowywac

 

Redakcja InfoMax

InfoMax to ludzie z pasją. Naszym codziennym zadaniem jest dostarczanie wiadomości i ciekawostek na różne tematy. W InfoMax uzyskasz informacje na interesujące Cię tematy, niezależnie od tego, czy szukasz informacji o dziecku, pracy, modzie czy zdrowiu.

Powiązane posty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *